11 windturbines geschrapt na bewonersoverleg in nieuw inplantingsplan voor Windpark E40 in het oosten van Vlaams Brabant

Aangepast inplantingsplan nu beschikbaar op www.windparkE40.be

Leuven/Antwerpen/Oostende - Storm en Elicio plannen de bouw van een windturbinepark aan beide zijden van de autosnelweg E40 in de gemeenten Oud-Heverlee, Bierbeek, Boutersem, Tienen en Hoegaarden. Voor dit windpark werd zopas een aangepast inplantingsplan bekendgemaakt. Daarin worden 11 van de 30 geplande windturbines achterwege gelaten. De aangepaste inplanting is gebaseerd op een uitgebreid bewonersoverleg dat de initiatiefnemers het afgelopen jaar organiseerden.

Vorig jaar kregen de inwoners van de betrokken gemeenten Oud-Heverlee, Bierbeek, Boutersem, Tienen en Hoegaarden de mogelijkheid om hun vragen en reacties op het voorlopige inplantingsplan voor het Windpark E40 over te maken aan de initiatiefnemers Storm en Elicio.

In het voorjaar van 2015 hebben Storm en Elicio over deze reacties overleg gepleegd met de lokale stakeholders, waaronder de gemeentebesturen. Het resultaat van dit overleg is een aangepast inplantingsplan voor het Windpark E40, dat maximaal rekening houdt met de bezorgdheden van omwonenden en andere stakeholders.

11 windturbines geschrapt

In het oorspronkelijke voorontwerp werden 30 windturbines voorzien. Van deze windturbines worden er in het aangepaste inrichtingsplan 11 achterwege gelaten, waardoor er in het Windpark E40 19 windturbines overblijven.

De 19 windturbines die behouden bleven, werden in een aantal gevallen verplaatst.

In het aangepaste inplantingsplan varieert de maximale tiphoogte van de windturbines van 150m tot 200m, afhankelijk van de luchtvaartbeperkingen rond de vliegbasis van Bevekom. Door op een aantal plaatsen hogere windturbines te gebruiken, wordt het energiepotentieel van het windpark maximaal benut ondanks het weglaten van 11 windturbines.

Milieueffectenrapport

Het aangepaste inplantingsplan voor het Windpark E40 is nog niet definitief. De aanpassingen die nu doorgevoerd werden, hebben allemaal betrekking op de opmerkingen die Storm en Elicio ontvingen vanwege de omwonenden en hun vertegenwoordigers, en de lokale besturen. Het milieu-effectenrapport voor het windpark, dat naar verwachting later dit jaar voltooid wordt, kan mogelijk aanleiding geven tot bijkomende wijzigingen. Een definitief inplantingsplan zal er dus pas zijn nadat ook het milieueffectenrapport voltooid is, eind 2015.

Eveline D.Milonas, PR & Communicatie Storm
T.: 03/210 07 06
M.: 0491/72 06 67
E.: [email protected]

Filip Dewulf, Director Public Affairs Elicio
T.: 059/569700
E.: [email protected]

Inplantingsplan online beschikbaar op: www.windparkE40.be

Storm is een Vlaamse windparkontwikkelaar. De belangrijkste stakeholders van Storm zijn TINC, PMF Infrastructure Fund, de Participatie Maatschappij Vlaanderen, Clean Energy Invest en Black Swan. Omwonenden kunnen participeren in de Storm-windparken via de coöperatieve Storm CVBA. De Storm-windparken in Wachtebeke, Wielsbeke, Westerlo, Maasmechelen en Geel zijn operationeel. De windparken in Meer, Dilsen-Stokkem en Genk worden later dit jaar in gebruik genomen. Het windpark in Desselgem is in aanbouw. Voor meer informatie, surf naar www.storm.be.

Over Elicio

Elicio, onderdeel van de Nethys groep, is een Belgische energieproducent, internationaal actief binnen de sector van hernieuwbare energie.  Als elektriciteitsproducent halen we onze energie voornamelijk uit wind.  Het gaat steeds om hoog technologische installaties, gerealiseerd in goed nabuurschap. Meer info op www.elicio.be